Välj ditt land för kommersiell och lokal information

Sparsam, sparsammare, GKT...!

I en artikel i Svensk Åkeritidning nr 3/2019 beskrivs hur Götene Kyltransporter har genomfört en dramatisk förbättring inom sparsam körning. Mycket tack vare Mattias Vilgfors, en av åkeriets förare som är initiativtagare till uppryckningen som gett en märkbar ekonomisk och inte minst en stor miljömässig vinst. Läs artikeln nedan eller ladda ned den via länken!

GKT sparar bränsle genom Vehco Sparsam Körning

GÖTENE KYLTRANSPORTER, GKT, kan inte sägas ha dragits med något rykte om att köra med plattan i mattan. Snarare tvärt om. Många av förarna kallar själva sitt åkeri för Sveriges mest omkörda. Men även snålkörarna kan förbättra siffrorna. Det har några månaders krafttag i att köra bränslesnålt visat. Samtidigt gick företaget med i Vehcos tävling Sparsam Körning för att krydda engagemanget ytterligare. – GKT har kört med Vehco i många år men vi jobbade inte mycket med det här utan körde bara på, inleder Mattias Vilgfors, chaufför på GKT sedan 2010, men som klev ur hytten i oktober 2018 i samband med projektet att förbättra körbeteendet hos GKT. – Jag tyckte att målet på 63 procent var alldeles för lågt ställt och att vi skulle utmana oss genom att höja målet till 70 procent. Ett högt men ändå nåbart mål. Jag berättade för ledningen att jag trodde att vi kunde höja oss ytterligare och spara minimum en deciliter per mil, berättar Mattias. 

ULF JOHANSSON, ÅKERIETS ÄGARE och Dennis Karlsson, vd, nappade på förslaget och gav honom fria händer att från oktober och två månader framåt utforma en plan och bevisa sin teori. – De första två veckorna som projektledare hade jag lite ångest för att få runt 260 chaufförer att hoppa på projektet och samtidigt inte trampa dem på tårna. Jag trodde att det skulle bli motvind, men blev förvånad över att 99 procent har varit med på tåget och visat intresse, säger Mattias som påpekar att man aldrig ska vara kritisk och slå med pekpinnen utan istället ha en avslappnad relation och med positiva ord inspirera förarna. Mattias har följt och analyserat alla siffror, och diskuterat med varje förare om hur förbättringar kan uppnås.

GKT har minskat förbrukningen med över 5% genom Vehco Sparsam Körning

I TÄVLINGEN VEHCO ECO DRIVING CHALLENGE har förbättringen varit anmärkningsvärd. De första två månaderna inte minst. – Vi höjde oss på en månad från 63 procent till målet 73,2 procent, en procentsats som kanske inte säger så mycket utan är ett index Vehco använder som en måttstock, förklarar Mattias och tar istället fram ett diagram med en kurva som tydligt visar på den kraftiga förbättringen som gjordes från vecka 39 och åtta veckor framåt till det genomsnittliga indexet på dryga 80 procent. – Nu sparar vi ungefär fem procent bränsle jämfört med samma period förra året. Omkring två deciliter per mil blir över fem procents bränslebesparing. Två deciliter på 100 av bilarna som i snitt kör 15 000 mil om året blir 1,5 miljoner mil. GKT sparar nästan 400 000 liter bränsle om året. Det är sex miljoner kronor om året, säger Mattias övertygande. Men det är inte bara ekonomiska fördelar med den sparsamma körningen. Miljömässigt ger det på bara koldioxidutsläppen en minskning på anmärkningsvärda 115 ton om året. 

 

Det är också viktigt att ta hand om de unga chaufförerna som kommer in på vårt åkeri och lära dem tänket direkt. Det får de med sig genom yrkeslivet, menar Mattias.

DAVID NILSSON TILLHÖR den unga generationen och var en gång Mattias praktikant och som nu placerat sig i topp tio. Närmare bestämt den sjunde bästa med index 92,8 procent. Han har kört på GKT i 3,5 år och delar bil på linjen Jönköping–Örebro–Borlänge. David medger att sparsam körning inte är något nytt för honom. – De lär ut rätt mycket eco driving i skolan, menar David Nilsson men samtidigt att de tyvärr inte alltid tar med sig kunskapen ut i arbetslivet.

– Ibland om man är sen och har tidsbrist kan det kännas som att eco driving drar ut på tiden, men det känns bara så, säger David Nilsson.
Mattias har noterat att många av chaufförerna förvånats över att sparsam körning inte tar längre tid, snarare tvärt om. De upplever dessutom körningen roligare då de är lite mer engagerade i själva bilkörningen. – Förarna kör försiktigare med bättre framförhållning och stressrelaterade skador minskar. Ännu har vi inte hunnit titta på reparationskontot men det ska vi nu följa upp, förklarar Mattias som tror att andra bitar som däckslitage och skador också kommer att visa tydligt positiva siffror tack vare körsättet.

MATTIAS ÄR UPPRIKTIGT STOLT över att de flesta av åkeriets 240 chaufförer under projektets gång varit så positiva och uppnått bra siffror. Till detta tillkommer ett antal av de inhyrda chaufförerna från TMG Bemanning & ransport stationerade i Örebro som Mattias särskilt vill lyfta fram. – Bemanningsföretagets förare är mycket taggade och några ligger bland de absolut bästa i listan.

DÅ GKT KÖR FÖR FLERTALET av de stora livsmedelsföretagen ställs krav på miljöprofileringen. – GKT kör på nästan 100 procent förnybart och fossilfritt. Åkeriet har kört på HVO tidigare men går ifrån då det blivit bristvara och ska prova att gå över till RME och se hur det slår ut. Vi har nu ett par Volvo som går på flytande naturgas (LBG) och det kommer snart fyra–fem till, avslöjar Mattias och förklarar samtidigt att Fordonsgas bygger en biogasstation i Götene, så efter invigning 13 mars finns flytande naturgas att tillgå på nära håll för åkeriets bilar som inte alla behöver stationeras i Jönköping där en tankanläggning finns. Mattias påpekar dock att det är viktigt med sparsam körning även med renare bränslen, inte minst av ekonomiska skäl.

UTMANINGARNA FORTSÄTTER för Mattias som nu jobbar med verkstadsplanering men vill behålla den starka tävlingsandan på GKT. – Meningen är att jag parallellt med verkstaden ska jobba vidare med projektet. Min utmaning är att vi inte ska dippa och tappa det här utan att vi försöker hålla oss kvar. Det handlar om att fortsätta inspirera chaufförerna till sparsam körning, avslutar Mattias Vilgfors vars kamp fortsätter att hålla Götene Kyltransporters förare på toppen och visa att bränslesnål körning ger stora vinster för ekonomi och miljö.

 

Håll dig uppdaterad genom att få nyhetsbrev, de senaste blogginläggen samt inbjudningar till våra webinars
Se filmer som beskriver Vehco, våra lösningar och hur våra kunder använder våra system

Nyheter

fre, 2019-09-27
Vehco stödjer "Fredagar för framtiden" och klimatstrejkerna

Ett av våra uppdrag är att hjälpa våra kunder att minska sitt koldioxidavtryck.

mån, 2019-09-02
Vehco förvärvar Polens ledande leverantör av system för Fleet Management, frameLOGIC, för att stärka sin europeiska närvaro

Göteborg den 2 september, 2019: Idag förvärvade Vehco företaget frameLOGIC, vilket är den ledande polska leverantören av molnbaserade lösningar för Fleet Management (FMS), Transpor