Välj ditt land för kommersiell och lokal information

Inspiration till
smarta transporter

Nyheter, trender och erfarenheter inom IT och transporter från Vehco

Nästa webbinarium 30 jan kl 10

Vill du attrahera de bästa förarna?

Anmäl er här!

För ett lyckat projekt inom Sparsam Körning: implementera verktyg som följer och coachar förarna

IT-Strategi

Hur ska du analysera prestandan hos dina förare och fordon om du inte har verktygen? Hur ska förarna förbättra sitt beteende om de inte tränas och inte får kontinuerlig feedback? Av flera skäl är det avgörande att mäta och rapportera prestationen och att hjälpa förarna att förbättra sin körning.

 

”Under många år har Ahola certifierats för kvalitet (ISO 9001) och miljö (ISO 14001), och av den anledningen lägger vi stor vikt vid att se till att våra transporter genomförs effektivt och miljövänligt. Det är viktigt för oss att hålla reda på flottans och förarens prestanda genom att följa och rapportera bränsleförbrukning och utsläpp. Eftersom vi har skärmar i våra fordon kan vi också påverka förarens körbeteende, vilket har en stor effekt på slitage och bränsleförbrukning. ”

 Joakim Asplund, projektledare, Ahola Transport Abp

Låt oss börja med uppföljning och mätning. Bara att mäta prestationen kommer att innebära förbättrad prestation. Som vi har visat så adresserar vi människor i organisationerna. Det har ofta observerats i ledningen, som Pearsons lag säger, att det bara det faktum att prestation mäts förbättrar prestationen. När prestation mäts och rapporteras accelererar förbättringsgraden. Det verkar ganska logiskt, när förare vet att de observeras blir de mer vaksamma. Men enkel mätningen räcker inte, regelbunden och objektiv feedback baserat på prestationen är avgörande för ett bra resultat. Detta hjälper till att upprätthålla resultaten på lång sikt. Dessa verktyg är viktiga för att bevisa effekterna av Sparsam Körning, för att skapa en reflektion angående beteenden och förbrukning och för att sätta realistiska mål. De möjliggör också att uppföljning kan genomföras enligt objektiva kriterier. Enkel förbrukningsdata räcker inte. Vissa transporter och resor är mycket mer bränsleförbrukande än andra, och det skulle vara orättvist att favorisera förare som har de minst kuperade sträckorna eller som kör "tomma mil".

När vi installerade systemet insåg vi att långt ifrån allt var perfekt! Till exempel märkte vi genom systemet att lastbilarna var i tomgång en timme i genomsnitt per dag! Tomgången var under lastning och lossning för att hålla kylan igång så att temperaturen inte skulle stiga. Vi bestämde oss för att ansluta extern kraft till kylsystemet och sedan kunde vi bli av med det mesta av tomgången. Med bara detta initiativ lyckades vi spara 12% tomgång! ”

Allan HVIDBERG, Logistic Manager, AB Catering (DK)

Parametrar och kriterier som är passande för Sparsam Körning bör vara relativa och de bör vara möjliga att jämföra med körtid och köravstånd. Det bör finnas feedback i realtid ("Aktuella värden": tränar föraren under körning) och om möjligt pedagogiska indikationer som är lätta att förstå (Rött indikerar ett sämre beteende, Grönt indikerar ett bra beteende, Gult indikerar att du rör dig nära gränsen). Vidare är det lätt att förstå och relatera till mätningar i procent; procent i rött bör minskas och procent i grönt bör ökas. 

”Våra förare använder också sparsamkörningsmodulen; de tittar på denna i lastbilen hela dagen. På kontoret sätter vi upp resultaten för Sparsam Körning på en anslagstavla varje vecka. Vi har en tävling som heter "Veckans förare" där vi listar den förare som har bäst resultat. Med denna tävling och en bra kommunikation kan vi se att många av våra förare har förbättrats mycket bra. Eftersom vi har några olika typer av rutter (långa / korta resor), har vi skapat grupper för att kunna jämföra förare på ett rättvist sätt. Några av förarna är verkligen intresserade och undrar vad de ska göra för att bli nummer ett. Jag tycker att det är intressant att se hur snabbt de kan förbättra sig! ”

Claus GRAAKJÆR, Dispatcher, BC Catering Grossisten A / s

 

Exempel på körparametrar för Sparsam Körning

Vehcos lösning för Sparsam Körning gör det möjligt att utvärdera förarens prestation oberoende av fordon och terräng. Vi använder sex kriterier som tillåter denna objektiva analys. Dessa är hård inbromsning, tomgång, slösad energi, frirullning, utrullning och överfart. Lösningen erbjuder pedagogiska och grafiska rapporter som kan användas för att visa eller kommunicera direkt till förare. Nedan går vi kort genom parametrarna. 

Körparameter: Slösad energi (inbromsning)

Energin som förbrukas under acceleration till en viss hastighet jämförs med den energi som går förlorad som värme i bromsarna när hastigheten reduceras

Körparameter: Hård bromsning

Hård bromsning beräknas när hastigheten kraftigt reduceras med broms. Mätningen visar hur många hårda bromsningar av det totala antalet bromsar som har utförts. Hård bromsning är särskilt intressant när man transporterar människor eller känsliga varor i täta trafiksituationer. För att minimera hård inbromsning: Fokusera på att planera körning och inbromsning framåt och att bromsning sker på ett smidigt sätt. Bra prestation: 0%.

Körparameter: Överfart

Köra snabbare än 83 km / h med användning av gaspedalen. Notera! Om fordonet kör neråt på sluttande väg snabbare än 83 km / h beräknas ingen överhastighet eftersom inget bränsle förbrukas. För att minimera överhastighet: Fokusera på att hålla rätt topphastighet och inte köra för snabbt och att hålla konstant hastighet. Bra prestation: 0-3%

Körparameter: Tomgång

Stå still i mer än 60 sekunder med motorn på. (Om stoppet är mindre än 60 sekunder, eller om vi får en PTO-signal, beräknar vi ingen tomgång). För att minimera tomgång: Fokusera på att stänga av motorn när fordonet står stilla. Bra prestation: 5-8%.

Körparameter: utrullning

Utrullning mäter hur bra föraren anpassar sig till trafiken runtikring, hur föraren hanterar avfarter när hastigheten minskar. Utrullning beräknas när fordonets hastighet minskar långsamt (mindre än 1 m / s²) , bromspedalen inte appliceras och gaspedalen inte appliceras (ingen bränsleförbrukning). För att maximera utrullningen: Fokusera på att planera stopp i förväg samt sänka hastigheten på ett optimalt sätt när det är möjligt utan att bromsa. Bra prestation: 75-100%.

Körparameter: Frirullning

Här mäter vi hur mycket lastbilen rullar fritt utan ingripande från föraren (gaspedalen / bromsarna). Frirullning beräknas när: fordonet rör sig utan bränsleförbrukning, bromspedalen inte appliceras, gaspedalen inte appliceras (ingen bränsleförbrukning) och farthållaren används inte. För att maximera frirullning: Försök att hålla detta värde så högt som möjligt. Fokusera på att använda topografin eller andra möjligheter att föra fram fordonet - utan att använda gaspedalen eller farthållaren.

Instrumentbräda och rapporter

För effektiv uppföljning av förarens prestanda, instrumentpaneler, rapporter och goda möjligheter att exportera data från systemet krävs. En ordentlig instrumentpanel som visar en helhetsbild av förarna, rankningen och trenderna är användbara för att få ett fågelperspektiv av flottans status. Eftersom det är vanligt att använda flera körparametrar för att mäta körbeteendet, är ett vanligt och smart sätt att kombinera parametrarna i ett Sparsam Körningsindex. Se exemplet nedan där Vehco har kombinerat sex olika parametrar till ett index.

 

vehco-mobile-driver-cabin-bring

På företagsnivå kan varje parameter analyseras för att identifiera de viktigaste förbättringsområdena. Med denna typ av index är det möjligt att jämföra företag, grupper och förare med varandra. Framgångsrika transportledare granskar vanligtvis rankningen och börjar fokusera på de förare som har den största förbättringspotentialen. 

vehco-office-ecodriving-computer

För mer detaljerad analys bör data för Sparsam Körning finnas tillgänglig i mer detaljerade rapporter, helst med funktioner för schemaläggning och distribution till andra användare i organisationen. Uppgifterna bör också vara möjliga att exportera i olika format för ytterligare analys i rapporteringsverktyg, till exempel MS XLS. 

Förarcoachning i förarhytten

Som påpekats har förare fördelar av att tränas i kabinen. Om de kan upptäcka sitt körbeteende i realtid på sina skärmar kommer det att uppmuntra dem att förbättra deras prestation. Nicolas Laporte som driver Transports Laporte menar att en av faktorerna för framgång med Sparsam Körning i sitt företag var det pedagogiska användargränssnittet för hans förare som visar prestationen av Sparsam Körningen i realtid. Hans uppfattning är att chaufförerna gillar att använda applikationen och att ha resultatet framför dem driver dem till förbättring.

 

vehco-mobile-ecodriving

”Att ha sina egna resultat framför en uppmuntrar verkligen förarna till förbättring”

 Nicolas Laporte, MD, Transports Laporte

 

Håll dig uppdaterad genom att få nyhetsbrev, de senaste blogginläggen samt inbjudningar till våra webinars
Se filmer som beskriver Vehco, våra lösningar och hur våra kunder använder våra system