Välj ditt land för kommersiell och lokal information

Inspiration till
smarta transporter

Nyheter, trender och erfarenheter inom IT och transporter från Vehco

Nästa webbinarium 10 juni kl 14

Så förenklar du löneadministrationen för dina förare

Anmäl er här!

Anpassa villkoren mot kunderna

IT-Strategi
Transport och IT

Att utnyttja Fleet Management-Systemens funktioner kan reducera väntetiderna kraftigt. Däremot kan inte teknik göra allt. Anledningen till att väntetider är ett problem för företag i branschen är att det kostar mycket pengar och försämrar leveransprecisionen. Företag som Vehco har varit kontakt med berättar att man fakturerar kunden för en del av väntetiderna, men slår man ut samtliga väntetider på en månad är det en stor del som man inte fakturerar. Antingen är kunden inte villig att betala eller så blir man bara delvis ersatt för väntetiden.

Minska väntetiderna genom bättre avtal med kund

Just avtal med kund är en viktig faktor när det gäller väntetider. Avtalen varierar naturligtvis mellan kunder, vilket givetvis är nödvändigt. Det är dock viktigt att se till att avtalen räcker till. Det är vanligt att avtal och bestämmelser lever kvar länge, ofta av gammal vana eller för att man helt enkelt inte har märkt ett behov av att uppdatera villkoren. Väntetider är inte alltid nämnt i villkoren mot kund, men det finns klara fördelar att fundera på om det behövs inför skrivningen av nästa avtal. Ett sätt att göra detta är att tillåta ett visst antal timmar av väntetid varje månad men all tid utöver denna gräns ska kunden debiteras för.
Det kan vara klokt att först arbeta med att identifiera och kvantifiera väntetiderna. Genom att registrera väntetiderna, exempelvis med Vehcos tjänst Aktiviteter, kan man få en klar bild över hur väntetiderna ser ut för varje specifik kund. Är det en kund som orsakar en ansenlig mängd väntetid kan det hjälpa att ha underlag för detta innan förhandling om vem som ska betala för väntetiderna sker.

Minska väntetiderna genom bättre avtal med kund


Att avtala om vem som ska stå för kostnaden för väntetiderna är ett sätt att hantera problemet. Bättre är dock, efter att ha identifierat väntetiden, att åtgärda roten till problemet och orsaken till att väntetiden uppstår överhuvudtaget

Dela denna sida

Håll dig uppdaterad genom att få nyhetsbrev, de senaste blogginläggen samt inbjudningar till våra webinars
Se filmer som beskriver Vehco, våra lösningar och hur våra kunder använder våra system