Välj ditt land för kommersiell och lokal information

Inspiration till
smarta transporter

Nyheter, trender och erfarenheter inom IT och transporter från Vehco

Boka in höstens höjdpunkt

Vehco Kundträff på Lidingö 23-24 sept

Anmäl er här!

7 skäl för att välja en lösning på surfplatta eller smartphone till förarna

Transport och IT

Positioneringslösningarna har förbättrats under de senaste åren. Detta medför att användandet av mobila lösningar har blivit allt viktigare i arbetslivet, vilket möjliggör positionering och spårning av förare eller fordon inom exempelvis Fleet Management (vagnparkshantering). Vilka är fördelarna med sådana lösningar? Låt oss titta på 7 goda skäl att använda en mobil applikation för att snabbt komma igång med de enklaste funktionerna inom Fleet Management (FMS).

1. Snabb start!
Fördelen med en app är att det kan installeras på några minuter på en smartphone eller surfplatta. Med några få klick kan den tas i bruk av användaren och dess GPS kan användas för att lokalisera den på kartan i den webbportal som finns för uppföljning av förare/enheter.

2. Ingen installation i fordonet
Man kommer snabbt igång då ingen specifik utrustning behövs i fordonet (om man inte önskar få tillgång till data från fordon eller färdskrivare). Man behöver inte ställa sin fordonsflotta för att installera system i fordonen. Detta är en stor fördel för att komma igång och påverkar således inte intäkterna. Kommunikationen med föraren sker via mobiltelefonen eller surfplattan. Detta gör den till en särskilt lämplig lösning för att hålla kontakt med förare som ofta byter fordon, som är underleverantörer eller som kör inhyrda fordon.

3. Ett modernt gränssnitt
Vi är nu vana med att använda våra mobiler hela dagarna inom de flesta områden. Det är då helt naturligt att använda dessa standardgränssnitt som förarna redan är bekanta med via apparna i sina smartphones och surfplattor. Förutom funktioner för Fleet Management kan lösningen givetvis också ge förarna tillgång till andra appar och funktioner som de har behov av, t ex navigering och sociala medier.

4. Du väljer din utrustning
Detta är vad som kallas ”BYOD”, Bring Your Own Device (ta med din egen utrustning). En Android-applikation som kan installeras på en mängd olika enheter, smartphones eller surfplattor. Du väljer själv den mest lämpliga utrustingen för ditt företag baserat på de kriterier som verkar viktigast för dig (priset, robustheten i surfplattan, etc.) Enheten bör givetvis ha en GPS (för positionering), ha en bra kamera (t ex för att dokumentera skadat gods och enklare scanning) och en ej för gammal version av Android (exempelvis stödjer Vehco from Android 4.1). Detta ger maximal flexibilitet i valet av dina enheter. Dessutom har du denna frihet när du byter dina enheter. Vad du än väljer kommer det inte framkalla förändringar i programvara eller applikation.

5. Du vill följa dina underleverantörer
Om du vill följa dina underleverantörer kan de lätt skaffa en kompatibel enhet med din lösning. Eftersom ingen installation i fordonet krävs, så är det nu smidigt att följa dina underleverantörer eller förare i uthyrningsfordon. Så nu har du en lösning för både egna resurser och externa resurser: du vet var de är, du skicka transportuppdrag till dem, du kan kommunicera i realtid med dem mm. Utan investeringar i dyr utrustning.

6. Du vill samla bevis för leverans eller passage
En mobil utrustning kan enkelt tas ur fordonet för att samla information utanför fordonet, t ex för scanning och signaturer. Du kan identifiera dina varor och förbättra deras spårbarhet från mottagande till leverans.

7. Du kan snabbt få relevant information avseende eventuella tvister
Slutligen, med den mobila enheten, kan dina förare ta bilder och skicka dem direkt. Detta kan exempelvis vara användbart i händelse av tvist. Du får direkt bilden av tvisten i fråga och du kan ta itu med det direkt. Du förbättrar därmed effektiviteten.

Håll dig uppdaterad genom att få nyhetsbrev, de senaste blogginläggen samt inbjudningar till våra webinars
Se filmer som beskriver Vehco, våra lösningar och hur våra kunder använder våra system